De Keniaanse kust: een kleurrijke combinatie van.. - Reisverslag uit Nyahururu, Kenia van Annemieke - WaarBenJij.nu De Keniaanse kust: een kleurrijke combinatie van.. - Reisverslag uit Nyahururu, Kenia van Annemieke - WaarBenJij.nu

De Keniaanse kust: een kleurrijke combinatie van..

Door: Annemieke

Blijf op de hoogte en volg Annemieke

23 Januari 2014 | Kenia, Nyahururu

De Keniaanse kust: een kleurrijke combinatie van burka's, masai vechters en beachboys...

Afgelopen week was ik aan de kust van Kenia, na 2,5 maand in de binnenlanden van Afrika te hebben verkeerd. Hoewel ik pas net in Kenia was, had ik al gemerkt dat Kenia en Oeganda niet fundamenteel anders waren van elkaar (in tegenstelling tot bijvoorbeeld Oeganda en Ethiopië!). Kenia leek wat moderner, maar qua cultuur, kledingsstijl en eetgewoontes zag ik veel overeenkomsten tussen beide landen.

De kust bleek echter heel anders te zijn dan de binnenlanden. Wat meteen opviel, was de grote hoeveelheid vrouwen die vanwege hun geloof totaal in het zwart gekleed gingen. De Islam is namelijk de grootste religie aan de kust, wat historisch zo gevormd is door eeuwenlange handel met de Arabische wereld (met name Oman). Dit is zichtbaar in de oude handelsforten, moskeeën en ook in oude traditionele huizen welke bestaan uit gebouwen rondom een centrale binnenplaats.

Het boeiende aan de kust is niet alleen de invloed van de Islam, maar ook de verscheidenheid van culturen in het algemeen. Naast vrouwen in burka's en mannen in traditionele Islamistische kledij, zijn er ook vrouwen in kleurrijke Afrikaanse gewaden en vrouwen in Indiase kledij op straat te zien. Voeg daarbij de - soms zeer blootgeklede - Italiaanse toeristen en de "beachboys" (jonge mannen die toeristen proberen te strikken voor souveniers / drugs / massages / boottochten / toers / vul maar in...) toe en je hebt een aparte situatie. Dit alles wordt "beveiligd" door de - op het oog verwaalde - Masai vechter, die compleet met speer als beveiliger wordt ingehuurd door de lokale middenstand.

Mijn eerste gedachte was uiteraard; gaat dit wel goed samen. De combinatie traditionele Islam plus westerse resortgangers en beachboys leek mij niet de meest succesvolste, maar op het oog leek alles in orde. Ik heb er verschillende mensen naar gevraagd, maar men leek ruimdenkend te zijn, hoewel men toegaf het niet te waarderen als vrouwen in bikini door de stad liepen (heb ik overigens ook niet gezien en niet uitgeprobeerd!).

Daarnaast heb ik zelf gemerkt dat ik altijd vriendelijk werd teruggegroet als ik (strenggelovige) moslims/moslima's groet. Ik weet nog dat ik jaren geleden in Iran hier erg verbaasd over was, omdat ik door het zwart van een burka altijd vooroordelen had, bijvoorbeeld (a) dat de vrouw strenggelovig was, (b) dat de vrouw in kwestie niet toegankelijk was of (c) dat ze een slecht beeld van mij hadden omdat ik geen burka draag, maar uit ervaringen in zowel Iran als de Keniaanse kust kan ik melden dat dit niet klopt (men is hoogstens nieuwsgierig naar je en in voor een praatje!)!

De enige dreiging die op sommige momenten wel reeël bleek aan de kust, is de dreiging van Somalische terroristen. De "Al Shabaab" beweging is met name groot in Somalië en probeert een strenge vorm van Islam in te voeren in het dagelijks leven (sharia law). Naast strenge kledingseisen voor vrouwen, gaan ze hier best ver in door pas geleden bijvoorbeeld internet te verbieden in Somalië en in het verleden de "sambussa" snack (lokale variant van de Indiase samosa) te verbieden omdat de driekantige vorm teveel deed denken aan Christelijke indoctrinatie (heilige drie-eenheid!).

Deze dreiging heeft in het verleden geleid tot ontvoeringen van toeristen in Lamu en recent tot een granaataanval op een lokaal cafe in Diani Beach ten zuiden van Mombasa. Deze acties zijn een reactie van Al Shabaab op de militaire hulp die Kenia naar Somalië heeft gestuurd om hen te helpen Al Shabaab onder de teugels te houden. Echter, dit heeft wel tot deze dreiging op Keniaanse bodem geleid.

Gelukkig heb ik hier geen ervaringen mee gehad, maar het is wel iets om in het achterhoofd te houden. Maar in het algemeen is de kust veilig en heeft het een hele bijzondere dynamiek!

Een interessante ervaring had ik overigens in Lamu, een pittoresk stadje in het noorden van Kenia. Lamu ligt op een eilandje en bestaat uit nauwe straatjes met oude huisjes waar enkel ezels als vervoersmiddelen gebruikt worden. Omdat het vrij noordelijk ligt, is het streng Islamitisch en het stadje bevat dan ook talloze kleine moskeeen. Islamitische kledij voor zowel vrouwen als mannen is de norm.

Ik sliep in Lamu in een traditioneel huis en toen ik op een namiddag in mijn kamer aan het relaxen was, hoorde ik gegiechel uit de kamer naast de mijne komen. Het leek mij van een koppel te komen dat net aangekomen was en het samen erg gezellig hadden ;-). Toen ik later naar buiten kwam, kwamen zij ook net de kamer uit. Tot mijn verbazing bleken de gasten een jonge lokale man en vrouw te zijn, waarbij de vrouw helemaal in het zwart was met alleen haar ogen zichtbaar.

De vrouw en ik liepen dezelfde kant op en we raakten aan de praat. Ik vroeg haar naar haar echtgenoot, ervan uitgaande dat ze als Islamitische vrouw getrouwd was. Dit bleek echter niet het geval. Blijkbaar had ik haar en haar vriend "betrapt" op geheime rendez-vous! Ze gaf toe dat deze ontmoeting eigenlijk niet was toegestaan in haar cultuur, maar het was "OK voor haar" omdat haar vriend serieuze intenties had en ze toch zouden gaan trouwen.

Wauw! Tuurlijk weet je dat dit soort dingen voorkomen, maar het is toch wel apart om ze van dichtbij mee te maken. Het boeiendste was nog dat terwijl we liepen, ze de zwarte lap die voor haar gezicht hing afdeed. Later besefte ik pas dat ze waarschijnlijk droeg zodat de eigenaar van het guesthouse waar ze net was geweest haar niet zou herkennen! Dus: de burka wordt niet alleen gebruikt om ondegelijk gedrag te voorkomen, maar kan ook dienen als "cover" voor ditzelfde gedrag...

Verder bood de vrouw me op een gegeven moment één van haar ringen aan. Ik probeerde beleefd te weigeren (reden: de ringen waren in mijn ogen niet echt mooi; ze hadden allemaal steentjes van gekleurd glas enzo) maar ze bleef maar aandringen dus koos ik er maar één uit. Ik vraag me nu nog steeds af of dit een gewone gift was of een "gift" zodat ik mijn mond zou houden...

Kortom: boeiende ervaringen aan de kust! Ik moet zeggen dat ik hierdoor ook wel weer verlang om naar het Midden Oosten te gaan, wat gelukkig in de planning staat over enkele maanden!

Inmiddels ben ik nu in het midden van Kenia waar ik al een weekje met name uitrust en bijkom. Ik ben namelijk ziek geweest van een "viral infection". Het blijkt een soort griepje te zijn wat gelukkig met medicijnen snel op te lossen is. Ik ben dolblij dat dit het is in plaats van malaria, omdat de symptomen hetzelfde zijn (hoofpijn, zwakte, griep). Maar ik ben alweer voor 99% hersteld!

En ik vlieg over 5 dagen al naar Sri Lanka, met een stop-over in Saudi Arabië! Ik zal mijn Iraanse outfit voor de reis maar uit de bodem van mijn backpack vissen...

kus Annemieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annemieke

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 196
Totaal aantal bezoekers 50166

Voorgaande reizen:

20 April 2013 - 31 Augustus 2014

Wereldreis 2013 - ???

02 Februari 2005 - 06 Juni 2007

Eerdere reizen

Landen bezocht: