Dubai: "moderne" Emirati's & Russische uitsmijters - Reisverslag uit Duhok, Irak van Annemieke - WaarBenJij.nu Dubai: "moderne" Emirati's & Russische uitsmijters - Reisverslag uit Duhok, Irak van Annemieke - WaarBenJij.nu

Dubai: "moderne" Emirati's & Russische uitsmijters

Door: Annemieke

Blijf op de hoogte en volg Annemieke

11 Mei 2014 | Irak, Duhok

Hi allen,

Na mijn tijd in Oman was het tijd voor Sharjah en Dubai in de Verenigde Arabische Emiraten!

In Dubai moest ik aanvankelijk erg wennen. Het is namelijk rijk en modern, en enkel dat is feitelijk de attractie van Dubai. Dit is erg anders dan andere plekken waar ik geweest ben.

Toch was dit niet oninteressant. De metro van Dubai is bijvoorbeeld de mooiste en schoonste waar ik ooit in geweest ben (New York, Londen en Amsterdam zijn er niets bij!) en de winkelcentra zijn luxe en groot en je kunt er dagen in doorbrengen. Eigenlijk is geld uitgeven (winkelen, duur eten en uitgaan) of geld verdienen (als je in het bedrijfsleven werkt) het enige waar Dubai echt goed voor is. Dit was even wennen na mijn meer "culturele" tijd in andere landen! Toch heb ik me redelijk goed aangepast met mijn reismaatje, door alle winkelcentra af te lopen (hoewel ik niets gekocht heb behalve enkele boeken!), cocktails te drinken in een duur hotel en lekker te eten (eindelijk weer een sushi lunch!).

Daarnaast waren er ook een aantal zaken die Dubai erg boeiend maakten. De verscheidenheid van mensen is daarbij koploper. Zo zie je in Dubai een gevarieerde groep mensen, van lokale Emirati's tot westerlingen die in het bedrijfsleven werkzaam zijn tot Aziatische gastwerkers die met name werken als taxi chauffeurs, schoonmakers en winkelpersoneel. Hoewel de Emirati's vaak traditioneel gekleed zijn (vrouwen in zwarte abaya met soms een hoofddoek die het hele gezicht bedekt en mannen in een wit "jurk-gewaad" met een doek om hun hoofd), zag ik in een winkelcentra een lokaal stel hand in hand lopen! Ik was in shock, omdat lokale mannen en vrouwen elkaar nooit in het openbaar aanraken dus dit was voor mij zeer interessant om te zien!

Daarnaast viel me op dat Dubai steeds meer ingesteld is op Russen. In winkelcentra was er informatie in het Russisch te krijgen, menu's waren soms zowel in het Engels als in het Russisch en overal zag je ook Russen lopen. Het meest typische was nog toen mijn reismaatje en ik een drankje wilden drinken in een beachclub waar er een Russische bodybuilder voor de deur stond die als uitsmijter actief was! De beachclub zelf bleek ook een beetje apart, en is het beste te omschrijven als een soort "spring break meets middle aged Russian men", vol met luide muziek en rondborstige en schaarsgeklede vrouwen. Niet helemaal onze "scene", dus besloten we deze plek (die overigens "stijlvol" beschreven stond in onze reisgids!) om te ruilen voor iets dat beter bij ons paste: de bar op de 52e verdieping van het Marriot hotel ;-)

Wat tot slot ook opviel, was het totale gebrek aan beveiliging in Dubai. Door mijn reizen ben ik gewend geraakt overal gescreend en gecontroleerd te worden. Zo werd mijn bagage in India elke keer gescand als ik een treinstation inging en in Kurdistan (waar ik nu ben) wordt mijn paspoort soms wel 7x per dag bij checkpoints bekeken. Maar niets ervan in Dubai! Zelfs in de allergrootste winkelcentra en luxe hotels kun je makkelijk doorlopen zonder gecontroleerd te worden en er lijkt amper beveiliging te zijn. Ik vraag me af waarom! Ik begrijp dat terrorisme (en met name van Islamitische groeperingen) in niet-Islamitische plaatsen het meest gevreesd wordt, maar toch lijkt Dubai mij niet het meest onwaarschijnlijke doelwit als "symbool van rijkdom en onfatsoenlijke normen en waarden".

Kortom, wederom genoeg zaken waarover ik mij heb verwonderd tijdens al de drankjes in de mooie hotels ;-)
Voor volgende keer heb ik echter besloten dat het leuker is om Dubai te bezoeken voor een business trip of wanneer ik meer geld heb; dan komt deze stad namelijk het beste tot zijn recht...

Kus Annemieke

  • 12 Mei 2014 - 16:50

    Dirk:

    'spring break meets middle aged Russian men', schitterende omschrijving!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annemieke

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 428
Totaal aantal bezoekers 50199

Voorgaande reizen:

20 April 2013 - 31 Augustus 2014

Wereldreis 2013 - ???

02 Februari 2005 - 06 Juni 2007

Eerdere reizen

Landen bezocht: