Ethiopië! - Reisverslag uit Mekele, Ethiopië van Annemieke - WaarBenJij.nu Ethiopië! - Reisverslag uit Mekele, Ethiopië van Annemieke - WaarBenJij.nu

Ethiopië!

Door: Annemieke

Blijf op de hoogte en volg Annemieke

10 November 2013 | Ethiopië, Mekele

Dag allen,

Inmiddels ben ik al weer twee weken in Ethiopië en ik moet zeggen dat dit veel langer lijkt!

Aanvankelijk was het wel even wennen toen ik aankwam in Addis Ababa, omdat dit mijn eerste keer echt reizen in een Afrikaans land was (en dan tel ik Marokko en een resort in Tunesië maar even niet mee!). Het eerste wat ik zag in de taxi naar het hotel was dat elke vrouw een witte hoofddoek droeg. Even dacht ik in het verkeerde land te zijn beland (Ethiopië is toch niet Islamitisch???), maar al snel kwam ik hier achter dat de witte hoofddoek hier op zondag gedragen wordt naar de kerk (ik heb er inmiddels zelf ook één aangeschaft!).

Verder merk ik dat Ethiopië anders, ' rauwer' is dan landen die meer toeristen ontvangen zoals bijvoorbeeld Thailand of landen in Zuid Amerika. Mensen spreken minder Engels, er zijn veel minder specifieke toeristenvoorzieningen en alles voelt avontuurlijker. Het is bijvoorbeeld al verschillende keren voorgekomen dat ik de enige buitenlander in een lokale bus ben en dat de bussen volgestampt worden (en eindelijk weer een kip als buurman!). Daarnaast is de houding van mensen hier heel anders dan in bijvoorbeeld Azië of Zuid-Amerika. Spullen die kapot zijn worden niet gemaakt, zo heb ik bijvoorbeeld al verschillende keren in hotelkamers geslapen waar de kraan kapot was, de toiletbril gescheurd was of gaten bevatten (ik vraag me nog steeds af hoe je een gat in een toiletbril krijgt - graag hoor ik suggesties!), en waarbij de muren/plafonds zo vies waren dat je verwacht dat de hotelkamer over enkele jaren instort...

Iets anders is dat je nooit alleen bent hier. Elke keer als ik per bus in een nieuwe plek aankom staat een lokaal welkomstcommittee me al op te wachten. Aanvankelijk zag ik dit niet zo zitten, want in veel landen betekent dit dat ze je naar hotels proberen te krijgen waar ze commissie krijgen, of dat ze een onwijs hoge fooi willen krijgen voor een beperkte inspanning. En hoewel dit voor een deel zeker waar is, zijn ze hier wel wat relaxter als je aangeeft dat ze niets aan je kunnen verdienen. Ik heb al verschillende keren meegemaakt dat ze je dan toch de weg wijzen en elke keer als je ze weer tegenkomt een praatje met je maken. Feitelijk krijg je bij aankomst meteen enkele lokale ' vrienden', wat eigenlijk wel zo leuk is als je alleen reist. Integreren was nog nooit zo makkelijk ;-)

Daarnaast zijn de andere faranji's (buitenlanders) hier ook anders dan in andere landen. Er zijn veel (Duitse!?) toergroepen, enkele individuele reizigers, groepen PhD studenten en veel vrijwilligers uit Amerika (Peace Corps). Dit levert interessante gesprekken op over ontwikkelingshulp, de bureaucratie van de VN en natuurlijk over de toekomst van Ethiopië / Afrika e.d. Dit is natuurlijk uitermate interessant, zeker vanwege mijn achtergrond (master in ontwikkelingshulp). en de eerste contacten zijn al gelegd om een dagje mee te kijken bij een NGO in Harar en een sociaal business plan van een vrijwilliger te bekijken!

Tenslotte heeft Ethiopië me als land heel erg verbaasd. Ik wist eigenlijk niet zo heel goed wat ik kon verwachten en of hier wel wat te doen was. De reden dat ik naar Addis vloog, was omdat mijn aanvankelijke plan (van Egypte naar Zuid Afrika over land) niet door kon gaan vanwege de situatie in Egypte en omdat Ethiopië visa on arrival uitgeeft. Maar Ethiopië heeft echt heel veel te bieden! De natuur is schitterend, mooie gebergtes (ik heb in de Simien Mountains tot 4000 meter gehiked!), interessante laagvlaktes (het laagste punt ter wereld ligt in Ethiopië, ca. 125 beneden zeeniveau, waar ik aankomende week naar toe ga!), oude paleizen en kloosters, en mythes en legendes (is de Ark van Noach opgeborgen in een kerk in Aksum zoals de Ethiopiërs geloven? En kwam Koning Sheba echt uit Ethiopië?). Kortom, er is hier veel te zien en doen!

De komende weken zal ik waarschijnlijk nog in Ethiopië zijn en dan staat het nog open.. Ik ben heel erg geinteresseerd in Sudan, maar het is niet eenvoudig een visa te verkrijgen. Een andere mogelijkheid is naar het zuiden richting Kenia / Oeganda, dus wordt vervolgd!

kus Annemieke

ps enkele grappige weetjes:
- Ze hebben hier 'avocado juice'. Feitelijk is dit ongekruide guacamole wat in een glas met rietje en lepel komt maar wat niet vloeibaar is en wat dus eigenlijk geen drankje is... (ik snap het nog steeds niet helemaal...)
- Muziek videoclips zijn hier heel grappig, omdat een aantal - zogenaamd stoere - zangers synchroon een dansje opvoert wat in de volksmond ook wel bekend staat als 'chicken dance'. Het is het beste te omschrijven als een combi van herhaaldelijk schouderophalen en spastische bewegingen met het bovenlijf... Erg grappig maar totaal NIET sexy!





  • 10 November 2013 - 20:59

    Dirk:

    Goed verhaal! Elk land heeft zijn eigen soort toeristen, zo blijkt maar weer. En lachend weglopen en mensen wegwuiven doet het ook altijd goed als je geen 'hulp' nodig hebt :)

    Opdracht: Laat een lokale vent je de chicken dance leren!

  • 10 November 2013 - 21:30

    Judith:

    Hey Miekje7! Komt er ook nog zo'n exotisch Ethiopische profielfoto? Deze geeft de naam Miekje7 namelijk een beetje een 'gure' dimensie:) Het is me gelukt hoor om jouw reisverhaal nou eens een keer te lezen! Ik zie je al lopen met een groepje fans om je heen, hihi..

  • 14 November 2013 - 19:51

    Audrey:

    Ha Annemieke,

    interessant verhaal weer! Leuk hoe je alle typische dingen van een land elke keer weet te beschrijven. Ben benieuwd wat je volgende bestemming zal worden!

    x Audrey

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annemieke

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 768
Totaal aantal bezoekers 50257

Voorgaande reizen:

20 April 2013 - 31 Augustus 2014

Wereldreis 2013 - ???

02 Februari 2005 - 06 Juni 2007

Eerdere reizen

Landen bezocht: