De ‘ja-nee-misschien-hallo-doei’ hoofdbeweging - Reisverslag uit Madras, India van Annemieke - WaarBenJij.nu De ‘ja-nee-misschien-hallo-doei’ hoofdbeweging - Reisverslag uit Madras, India van Annemieke - WaarBenJij.nu

De ‘ja-nee-misschien-hallo-doei’ hoofdbeweging

Door: Annemieke

Blijf op de hoogte en volg Annemieke

11 April 2007 | India, Madras

Ik had er voor mijn vertrek al eens over gelezen: de hoofdbeweging die mensen uit India (of Bangladesh!) maken en die van alles kan betekenen; ‘ja’, ‘nee’, en ‘ik weet niet’ onder andere. Ik heb er hier wel mee te maken gehad, onder andere wanneer ik mensen in een bus vroeg of die een bepaalde richting opging en je dan die bepaalde knik kreeg, die nog het meeste op een ‘nee beweging’ in het westen lijkt. Ik de bus uit sprinten terwijl het later bleek dat het wél de juiste bus was. Ik herinner me ook nog dat ik een keer in Bangladesh met een rikshaw bestuurder aan het onderhandelen was over de prijs. Uiteindelijk zei ik mijn laatste prijs en hij gaf me zo’n rare hoofdbeweging. Ik vervolgens nog drie keer vragen of hij de prijs accepteerde of niet, want ik had werkelijk geen idee. Dat deed hij dus, want die beweging (vaak bij rikshaw bestuurders gepaard met een geïrriteerde blik) gaf een akkoord aan.

Hoewel ik steeds meer bewust word van de beweging en de betekenis, kwam ik pas tot het idee om het zelf ook te leren toen ik erover in een boek las. Ik moest wel even oefenen, want hoewel de beweging heel simpel is (je hoofd een klein beetje schuin bewegen en terug, zeg maar een ‘halve nee-beweging’), was ik het niet gewend. Maar ik gebruik hem nu al vaker ik en ik krijg hele goede reacties!

Het mooie van de beweging is dat het zoveel betekenissen heeft. Ik gebruik hem vaak als groet als ik ergens aankom of wegga. Het is ideaal in de fabriek waar ik interviews houd omdat ik constant in en uit loop maar wel een beetje aardig wil overkomen. Bovendien heb ik zoveel mensen al geïnterviewd dat ik soms een gezicht vergeet (in het begin onthield ik iemand altijd door op de kleur en motief van de sari te letten maar uiteraard dragen ze elke dag een andere!), en dan is het heel makkelijk om een beetje met je hoofd te schudden. Zo ben je aardig en hoef je niets te zeggen, en of je de persoon nou kent of niet maakt niet uit, het is gewoon respectvol!

Het is ook ideaal met reizen als mensen je lastig vallen en vragen of je later tijd hebt om in hun winkel te komen of je iets proberen aan te smeren. In plaats van de discussie te starten, wiebel je een beetje met je hoofd en het is ok!

Jaja dat zo’n eenvoudige beweging je leven veel simpeler kan maken!

Kus Annemieke

  • 11 April 2007 - 08:33

    Dirk:

    Het zijn de kleine dingen die het 'm doen!

    Alleen het voelt niet als een prettige beweging, als ik hem zo oefen..:)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annemieke

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 600
Totaal aantal bezoekers 50242

Voorgaande reizen:

20 April 2013 - 31 Augustus 2014

Wereldreis 2013 - ???

02 Februari 2005 - 06 Juni 2007

Eerdere reizen

Landen bezocht: