Weekendje Bangalore: space shuttles en Aqua muziek - Reisverslag uit Madras, India van Annemieke - WaarBenJij.nu Weekendje Bangalore: space shuttles en Aqua muziek - Reisverslag uit Madras, India van Annemieke - WaarBenJij.nu

Weekendje Bangalore: space shuttles en Aqua muziek

Door: Annemieke

Blijf op de hoogte en volg Annemieke

11 April 2007 | India, Madras

Afgelopen weekend ben ik voor Pasen naar Bangalore gegaan, om een ander Nederlands meisje te ontmoeten. Bangalore is de ICT hub van India en volgens mijn Lonely Planet de meest liberale stad. Ik was benieuwd, vooral omdat Chennai bekend staat als vrij conservatief en ik me in Chennai altijd erg braaf heb gedragen (bedekt gekleed, geen alcohol, vroeg thuis zijn).

Mijn busreis erheen was relaxed: ik had een airconditioning nachtbus geboekt die vrij luxe was. Dit betekende grote stoelen, een Tamil film als entertainment die knoeihard stond (jippie…), een gratis flesje water, en zo’n oogmasker zodat je goed kan slapen. Het grappigste was nog de ‘boarding video’ die erg leek op het filmpje dat je altijd in een vliegtuig te zien krijgt en de ‘boarding pas’ die ik kreeg toen ik mijn reservering inleverde…

En uiteraard kwam ik weer eens midden in de nacht in een onbekende stad aan en had ik geen idee waar ik was (dit gebeurt me altijd!). Ik ben toen maar in het kantoortje van het reisbureau gaan zitten, koffie met de chauffeur gaan drinken, en heb maar gewacht tot het licht was voor ik me verder bewoog.

Toen heb ik een hotel gezocht en het Nederlandse meisje van het busstation opgehaald. Het weekend zelf was wel relaxed, heb niets in Bangalore gezien behalve het park. Daar werden we nog gestalked door een man die pas wegging toen ik dreigde de ‘women’s police’ te bellen (jaja die bestaat hier!). Verder veel tijd doorgebracht in het commerciële gebied van Bangalore, waar ik zelfs (shocking!) een meisje in minirok heb gespot en waar we veel tijd door hebben gebracht met eten (chocoladetaart!!!) en we naar een hele geinige kroeg zijn gegaan, “NASA”. Het interieur was helemaal in space shuttle stijl en de ‘bemanning’ van de kroeg had een geinig uniform aan. De cocktails waren ook vernoemd, zoals bijvoorbeeld ‘Asteroid’, en daar zijn we toen maar aangegaan!

In de “NASA” kroeg werd trouwens Engelstalige muziek gedraaid en twee liedjes waren van Aqua. Ken je die nog, van ‘I’m a barbie girl, in the barbie wóóórld, life in plastic, it’s fantastic’… Het was niet de eerste keer dat ik Aqua hoorde hier, volgens mij ook een keer in een winkelcentrum in Chennai en een keer in Mahaballipuram. Wel typisch, want de Indiase bevolking luistert voornamelijk naar lokale liedjes en voor buitenlanders is Aqua nu ondertussen toch wel uit? Ik snap het niet helemaal, maar had wel lol.

Wat mij trouwens opviel in Bangalore, en eigenlijk ook in Mahaballipuram, een toeristenoord waar ik een maand geleden voor een weekendje heen ging, is het gedrag van de mannen daar. In Chennai houdt elke man afstand, wat ook eigenlijk ‘hoort’ in deze cultuur. In Bangalore hadden we dus die stalker in het park, en in het commerciële gebied sprak een andere man ons op straat aan en toen we doorliepen pakte hij mijn arm. In Mahaballipuram gebeurde dat ook vaak, dat een man (een verkoper in een winkel, de eigenaar van een restaurant) je arm vast pakte of je hand wilde schudden. Ik liet vaak dan weten dat ik dat dat liever niet had. Waarschijnlijk klinkt dit heel absurd, dat ik niet wil dat een Indiase man mijn hand schudt, maar ik schudt bijna nooit iemands hand in Chennai en weet dat het niet gebruikelijk is! Bovendien verander je een beetje als je in een bepaalde omgeving woont, en ik heb me aangepast aan de etiquette hier. Ik voel me er veiliger bij, omdat ik mannen op een afstand houd en het lijkt alsof ik hier langer woon. Het schijnt wel te werken: in de trein zat ik naast een bus en nadat ik hem vroeg of de trein geen ‘women compartment’ had en hij doorhad dat ik me niet prettig voelde dicht naast hem te zitten, was hij erg respectvol ten opzichte van me en zei later dat hij dacht dat ik al minstens een jaar in India was vanwege mijn gedrag.

Ik heb mijn weekendje Bangalore overleefd en ben nu terug in Chennai, waar ik voorlopig druk ben met interviews uittypen en analyseren. Mijn begeleidster hier heeft een mogelijk nieuw vertaalster voor me gevonden, dus ik hoop dat dat gaat lukken zodat ik snel weer kan beginnen!

xxx Annemieke

  • 11 April 2007 - 08:30

    Dirk:

    Come on Barbie let's go Party
    Ah ah ah Yeahh
    Come on Barbie let's go Party
    OehWooHoe OehWooHoe

    Klassiekertje:D

    Alle mannen liggen wederom aan je voeten begrijp ik;)

  • 16 April 2007 - 11:59

    Audrey:

    Hey Annemieke,
    fijn dat je misschien een nieuwe vertaalster krijgt, kun je tenminste verder met je onderzoek. Succes ermee en ook met het op afstand houden van al die bewonderaars :-)!
    x Audrey

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annemieke

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 208
Totaal aantal bezoekers 50230

Voorgaande reizen:

20 April 2013 - 31 Augustus 2014

Wereldreis 2013 - ???

02 Februari 2005 - 06 Juni 2007

Eerdere reizen

Landen bezocht: