Tegenstrijdig Laos - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Annemieke - WaarBenJij.nu Tegenstrijdig Laos - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Annemieke - WaarBenJij.nu

Tegenstrijdig Laos

Door: Annemieke

Blijf op de hoogte en volg Annemieke

11 Augustus 2005 | Laos, Vientiane

Zoals ik vertelde in mijn vorige bericht; ik ben nu in Laos. Ik hoopte het ontoeristische 'authentieke Laos' te zien, maar besef ook wel dat dat idee eigenlijk een paradox in zich heeft, want om er als toerist te komen en te verblijven, moeten er toeristische attracties of in ieder geval een hotel zijn. Maar ja, wat me leuk leek was een land met iets minder toeristen voorzieningen en dat iets 'wilder' was, zodat het me aan Indonesie zou doen denken. Nou Laos heeft een aparte combinatie van toerisme and authentiekheid!

In bepaalde opzichten lijkt Laos nog niet heel erg aangetast door toerisme. Mensen spreken amper engels, dorpjes lijken nog klein en een beetje armoedig en de mensen zijn niet TE opdringerig. Aan de andere kant zijn er guesthouses overal net zoals restaurants. Toch sluiten die restaurants en bars om HALF 12!!! (jaja wild uitgaan hier) Maar de meest aparte ervaring had ik in Vang Vieng...

Vang Vieng is een 'dorpje' met ongeveer 25,000 inwoners wat gelegen ligt naast limestone grotten. Het is dus relatief klein, maar vanwege de spectaculaire grotten en de mogelijkheid tot watersporten zijn er veel toeristen naar toe gekomen de afgelopen jaren. Dit heeft het gevolg dat 1 helft van het dorp (stel je 6 straten voor, het is niet veel) overladen is met guesthouses, restaurants en souveniersshop. Het rare is dat in de 'hoofdstraat' er alleen maar restaurants zijn en dat het meeste van die restaurants de hele dag 'friends' dvds laten zien aan hun klanten. Kortom: de helft van de toeristen in Vang Vieng ligt de halve dag in luie stoelen friends te kijken!

Maar ja, tours naar de grotten zijn ook populair, dus ik had er een geboekt wat ook tuben (in een reddingsboei dobberen) en kayaken bevatte. Het landschap was geweldig! Heel mooie rotsformaties en een mooie rivier. Het tuben was in een grot, die soms heel laag was en zeker niet aan de europese veiligheidsnormen zou voldoen. Leuk was het wel. Na het kayaken en tuben legden we aan bij een plek midden in de natuur, waar een zogenaamde 'Lao bar' was gebouwd. Sta je midden in de natuur naast een prachtige rivier en rotsachtergrond 'Lao beer' of 'Lao Lao' (= lao whiskey) te drinken! Ja de mensen hier weten wel hoe ze het met toeristen moeten aanpakken. Na het bier terug gekayaked en op de weg naar Vang Vieng waren overal bars en restaurants gevestigd, die dus in het hoogseizoen (nu is het regentijd, geloof me het regent hier nu meer dan in Nederland!)overal bier verkopen en tegelijkertijd het landschap verpesten. Ach, de tour was wel grappig, vooral door deze tegenstellingen.

Vandaag had ik echter weer iets waar ik me op verheugd had: de echte Aziatische buservaring. Ik vertrok van Phonsavanh naar Vientiane in een 9 uur durende busreis (en negen uur was ook wel genoeg!). De bus was overvol (mensen in het gangpad!) en overbeladen (minstens een meter bagage bovenop het dak) en de bus zat vol met laotianen, 2 blanke meisjes, een vogel in kooi, en ik. Het deed me echt aan busreizen in Flores denken, vooral toen na een half uur de eerste mensen al begonnen over te geven en dat de komende drie uur aanhield. De reden hiervoor was dat het gebied nogal bergachtig was met veel bochten. Dus er werd weer veel gekotst in zakjes die uit het raam werden gegooid! Iets anders wat zo leuk is aan dit soort busreizen is dat de bus om de twee uur stopt en dat dan de hele bus collecief in de bosjes gaat zitten plassen. Ik deed uiteraard gezellig mee!

Dus hoe is Laos? Moeilijk te vertellen. Het is 1 van de armste landen ter wereld, maar toerisme begint te bloeien hier en dat levert een interessante en soms humoristische mix op van westerse en lao dingen. Het is in ieder geval een geweldig mooi land met hele vriendelijke mensen! Ik vermaak me dus wel, maar ben ook al weer bezig met mijn volgende bestemming, wat VIETNAM is...

liefs Annemieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annemieke

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 253
Totaal aantal bezoekers 50276

Voorgaande reizen:

20 April 2013 - 31 Augustus 2014

Wereldreis 2013 - ???

02 Februari 2005 - 06 Juni 2007

Eerdere reizen

Landen bezocht: