Boeddhistische monniken, french kissing & bier - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Annemieke - WaarBenJij.nu Boeddhistische monniken, french kissing & bier - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Annemieke - WaarBenJij.nu

Boeddhistische monniken, french kissing & bier

Door: Annemieke

Blijf op de hoogte en volg Annemieke

16 Augustus 2005 | Vietnam, Hanoi

Ik ben in VIETNAM!!! Ik heb het altijd zo exotisch vinden klinken en het is werkelijk waar geweldig!

Maar eerst nog even iets over Laos. De grootste religie daar is het boeddhisme en dat is ook duidelijk te merken. Monniken en novices in oranje pij zie je overal op straat, en er zijn ook talloze tempels. Het bezoeken ervan was dus ook een van de belangrijkste dingen die ik daar gedaan heb. Het was wel typisch, als ik een religieuze plek bezoek probeer ik me uiteraard zo respectvol mogelijk te gedragen, ook ten opzichte van de monniken, maar daar ben ik na Laos wel een beetje af eigenlijk! De novices (dat zijn jonge nog-niet monniken) zijn net een paar schooljongens die lol hebben. Elke keer als je een tempel bezoekt, is de eerste vraag: 'where do you come from?', en als je een Engelstalig land noemt begint de pret...

In Luang Prabang liepen een Amerikaans meisje en ik verschillende tempels in en in elke werd aan haar gevraagd of ze Engelse les wilde geven! Tuurlijk, de eerste keer was leuk, het levert best coole foto's op van een blank meisje dat voor een schoolbord staat en allemaal novices in oranje pij in de schoolbanken. Maar als je vijftig meter verder weer wordt aangesproken door jongens van een andere tempel... Martha (het Amerikaanse meisje) zei ook dat ze lerares in Japan was en er normaal voor BETAALD kreeg... ja ze weten je wel een beetje uit te buiten!

In Vientiane bezocht ik alleen een tempel en uiteraard kwamen er meteen weer enkele novices op mij af. Met dit keer de vraag of ik ze kon helpen met hun FRANS. Tja, mm, ja, leuk! Zoals een gedeelte van jullie wel weet misschien is Frans altijd mijn beste taal geweest en spreek ik het vloeiend (....). Nou ja, het viel allemaal nog wel mee, ik heb ontdekt dat mijn uitspraak nog best redelijk is vergeleken met mensen uit Azie en dat ik nog best professioneel kan overkomen in Laos.

Verder heb ik gezellig met deze novices naar Limp Bizkit, Ronan Keating, en de Scorpions geluisterd, iets dat mijn beeld van vrome monniken ook een beetje beinvloedde.

Maar op zich is het wel logisch, als je er over nadenkt. De novices zijn redelijk jong, van 7 tot 18 jaar ongeveer en ik vermoed dat de meeste geen novice zijn geworden uit religieuze overtuigingen. De meeste mensen zijn namelijk heel arm in Laos, vooral op het platteland, en als je novice bent, krijg je eten en onderwijs. Bovendien werkt het statusverhogend. Tja dus misschien is hun jongensachtige gedrag wel te verklaren!

Ik hoorde van Martha trouwens nog iets anders interessants: in Cambodja zoenen stelletjes elkaar niet op de mond!!! Ze had het van haar gids gehoord en het was bevestigd bij andere mensen. Raar he! Blijkbaar zoenen jongens en meisjes elkaar alleen op de wang en de neus. Martha kreeg erna ook steeds de vraag van Cambodjaanse jongens of ze het niet wil proberen met hen. Blijkbaar willen de jongens het wel in Cambodja, maar schijnen de meisjes bang te zijn...

Ik vroeg het vandaag nog even aan een Vietnamees meisje van mijn hotel, omdat ik me nu afvroeg hoe het in de rest van Azie is! French kissing komt volgens haar nu wel in Vietnam voor, maar zij zei dat het vroeger helemaal niet zo was en dat het iets is wat door de Westerse wereld is ingebracht. Het blijft een raar verhaal, maar blijkbaar heeft kolonisatie dus toch nog iets goeds gebracht in Azie....

En nu ben ik dus in Vietnam. Na het rustige en lege Laos is dit wel heel anders! Hanoi is druk: overal op straat zie je mensen met motorbike, tuktuk, auto's, fietsen, van alles. Oversteken is levensbedreigend, al dacht ik er redelijk goed in te worden (tot ik werd aangereden...). En het bier is hier supergoedkoop, 7,65 eurocent! Tja ik voel het dus ook nog lichtelijk van gisteren... Maar gezellig is het wel in Vietnam, 's avonds worden overal stalletjes geopend die Bia H'oi verkopen en dan zit iedereen op kleine krukjes (waar je gegarandeerd kramp van krijgt op het eind van de avond) bier te drinken midden op straat. Geweldig! Alles sluit hier wel al om 11:30 of 12:00 uur, net als in Laos!

Zoals jullie het horen, hou ik het nog wel even uit in Vietnam, ik denk dat ik nog maar even aan de Bia H'oi ga (voor alles sluit hier)!

Kus Annemieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annemieke

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 167
Totaal aantal bezoekers 50285

Voorgaande reizen:

20 April 2013 - 31 Augustus 2014

Wereldreis 2013 - ???

02 Februari 2005 - 06 Juni 2007

Eerdere reizen

Landen bezocht: