Rot-Vietnam?! - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Annemieke - WaarBenJij.nu Rot-Vietnam?! - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Annemieke - WaarBenJij.nu

Rot-Vietnam?!

Door: Annemieke

Blijf op de hoogte en volg Annemieke

22 Augustus 2005 | Vietnam, Hoi An

Voordat ik naar Vietnam zou gaan, werd ik door verschillende mensen al gewaarschuwd. In Vietnam zou ik hoogstwaarschijnlijk alleen maar worden opgelicht, de mensen zijn onvriendelijk en vooral onbetrouwbaar. Klopt dit? Na slechts 1 week in Vietnam heb ik wel al een indruk hiervan...

Voor ik mijn rotervaring ga delen, moet ik eerst nog wat positievere dingen vertellen. Hanoi is geweldig, de mensen zijn supervriendelijk. Ik werd in mijn hotel verwelkomt met bananen, dragon fruit (heerlijk maar raar fruit dat een roze (!) schil heeft en een witte vrucht met zwarte pitjes), en heel veel informatie. Dit alles terwijl ik een kamer van 2 dollar had...
Verder gaf een vrouw me zomaar fruit nadat ik een foto van haar had gemaakt en lachen de mensen op straat vriendelijk naar me. Vanaf het allereerst dat ik in Vietnam was, hield ik echt van het land, van de drukke en dynamieke stad en het geweldige landschap.

Ok dit zijn genoeg positieve dingen, nu kan ik ook de mindere vertellen ;)

Ik wilde een tour boeken naar Halong Bay, wat een baai is met heel veel rotsformaties en 1 van de meest spectaculairste natuurwonders ter wereld is. Ik ontmoette een vriend uit Laos in Hanoi en hoorde dat hij al een tour had geboekt. Hoewel dezelfde tour goedkoper was in mijn hotel, besloot ik het in zijn hotel te boeken zodat we gezellig samen konden gaan. Alles was in orde vertelden ze me, ik zou de volgende ochtend opgehaald worden en leuk samen naar Halong Bay gaan.

De volgende morgen werd ik per motorcycle naar zijn hotel gebracht en terwijl ik op hem wachtte, kwam er iemand die zei dat ik op de bus moest gaan. Ik weigerde in het begin; het leek me leuker samen in de 4uur durende busreis te zitten. Ze voerden nogal wat druk op me uit en zeiden dat het niet uit zou maken omdat we de 2 dagen samen op de boot zouden zijn. Uiteindelijk besloot ik maar mee te gaan, omdat ik niet al te lastig wilde zijn, al had ik er al gauw spijt van in de bus.

Oh en ze hadden ook verteld dat ik ontbijt zou krijgen, maar in de bus kreeg ik te horen dat ik ervoor moest betalen. Ik was dus al redelijk pissig en na 2 uur vertelde de gids die naast me zat dat ik en mijn vriend ook NIET op dezelfde boot zaten. Ik was zo boos, dat kun je je niet voorstellen. Maar veel kon ik er niet aan doen op dat moment, ik zat in een rijdende bus en het is moeilijk te beslissen wie je de schuld kon geven, het hotel of de reisorganisatie? Ik had gelukkig mijn betaalbewijs nog niet gegeven en weigerde dat ook, omdat ik dan totaal geen macht meer zou hebben. Ik besloot wel in Halong City op mijn vriend te wachten en onder geen omstandigheden met die andere boot mee te gaan!

In Halong City zei 'mijn' gids me dat hij het hotel had gebeld en dat er geen plek was op de boot van mijn vriend. Ik moest met het zijne mee, anders had ik geen tocht en geen transport terug naar Hanoi. Ik weigerde. Ik wachtte tot de bus van mijn vriend kwam en vertelde hem het verhaal. Hij had ook gehoord dat ik met een andere bus zou gaan maar op zijn boot zou zitten. Wij naar zijn vrouwelijk gids toe maar ze zei dat de boot vol was en dat ze niet kon helpen. Wij haar blijven stalken maar ze bleef consistent in het weigeren. Uiteindelijk belde ze het hotel maar dat ontkende alles. Ze zeiden dat ze helemaal niet gezegd hadden dat we op dezelfde boot zouden zijn. Ik kreeg toen de telefoon en vertelde dat dat wel zo zou zijn en dat ik alleen op zijn boot wilde of anders geld terug. Het was allebei niet mogelijk.

Het was allemaal zo oneerlijk en zo gemeen dat ik moest huilen. Als iets fout gaat ok, maar als ze gewoon keihard in je gezicht gaan zitten liegen, dat komt echt heel hard aan. Maar ja, ik had geen andere mogelijkheid dan blijven proberen. Hoewel de gids van de boot weigerde, liep ik langs de havenpolitie (ze hielden me amper tegen, riepen me alleen na!) met de andere toeristen en bezette de boot. Ze vertelde me dat ik eraf moest, dat ze te weinigt bedden hadden, en dat het niet mocht van de politie. Ik weigerde en bleef zitten, en zei dat ik best op de banken in de eetzaal wilde slapen. Ze dreigde nog de politie te halen.

Tja, wat doe je dan? Ik had het erover met mijn vriend en enkele andere mensen. Geld aanbieden? Haar omkopen? Of de politie? Tja, ik besloot eerst maar te wachten, en dat in het uiterste geval te proberen...

Na 15 minuten kwam de boot eindelijk in beweging, terwijl ik ernog opzat!!! Ik kon het niet geloven. Ze vroeg ook om mijn paspoort net als ze aan de andere passagiers gedaan had. Ik heb haar even apart genomen en ze zei dat ik kon blijven. Ik heb haar toen nog maar 10 dollar gegeven, omdat ik redelijk kwetsbaar was. Ik stond tenslotte niet op de officiele lijst en ik had het gevoel dat ze me toegang enzo kon ontzeggen (of de bus terug de volgende dag; geloof me, het is niet leuk om in Halong City te stranden met geen bus, omdat toeristen verschrikkelijk worden afgezet op lokale bussen). Ze wilde het geld eerst niet aannemen, wat in haar voordeel pleit, maar later wel.

Uiteindelijk was de trip geweldig. Halong Bay is supermooi, echt wonderschoon, en 's avonds naar de (bijna volle) maan en de rotsformaties kijken is echt heel leuk met een lekker wijntje en leuke mensen! Het eten was ook super goed en ik heb de tijd van mijn leven gehad. In het begin legde deze rotervaring wel een beetje een domper op de trip, maar gelukkig niet voor lang.

Dus tja, Rot-Vietnam? Zolang je geen problemen hebt, is het een geweldig land. Maar ja, als er iets afwijkt, kan het verschrikkelijk zijn. Zo durf ik ook amper openbaar transport te nemen omdat je gewoon weet dat ze je oplichten. Misschien ben ik een beetje overhysterisch, maar ik hoor gewoon heel veel slechte verhalen om me heen.
Maar het verandert niets aan het feit dat Vietnam een geweldig land is, en dat het merendeel van de mensen ook leuk zijn. Je moet alleen heel voorzichtig zijn, zodat je ze geen kans geeft om je op te lichten!

kus Annemieke

ps ben nu in Hoi An, de stad die bekent staat om zijn vele KLEERMAKERS... Mmm een pak voor 30 dollar...

  • 22 Augustus 2005 - 13:38

    Tien:

    An wat ben je toch een stoere vrouw!! Ben trots op je hoe je dat allemaal hebt aangepakt! Ik geniet van al je berichtjes!
    Liefs Tineke
    ps wat gaaf een stad in vietnam die jou de hele tijd begroet! (hoi an..)

  • 04 September 2005 - 15:06

    Barbe:

    Heej Annemieke!
    Over lang geleden gesproken...*schaam schaam schaam* Maar goed, ik hoop dat je het toch, ondanks de tegenslagen die je beschrijft, naar je zin hebt! Geniet ervan.

    Liefs,
    Barbe

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annemieke

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 142
Totaal aantal bezoekers 50275

Voorgaande reizen:

20 April 2013 - 31 Augustus 2014

Wereldreis 2013 - ???

02 Februari 2005 - 06 Juni 2007

Eerdere reizen

Landen bezocht: