De kunst van het Sari-dragen - Reisverslag uit Dhaka, Bangladesh van Annemieke - WaarBenJij.nu De kunst van het Sari-dragen - Reisverslag uit Dhaka, Bangladesh van Annemieke - WaarBenJij.nu

De kunst van het Sari-dragen

Door: Onamika

Blijf op de hoogte en volg Annemieke

03 Januari 2006 | Bangladesh, Dhaka

Ik kijk om me heen, maar besluit toch maar niet op te staan. Ik zit in een conferentie van mijn werk en er zijn ongeveer 15000 mensen gekomen. Ik durf niet op te staan, omdat ik nou eenmaal opval als blanke vrouw en ik nog meer op zal vallen als mijn kleding van mijn lijf valt...

De avond ervoor was het makkelijker, toen droeg ik ook een sari en heb ik er zelfs uitbundig in staan dansen! Al moet ik achteraf wel bekennen dat het toen redelijk donker was en ik me er minder zorgen om maakte omdat ik alcohol op had...

Wat is een sari? Het is een kledingstuk dat vrouwen in vooral India en Bangladesh dragen. Het wordt dagelijks gedragen, maar ook op speciale gelegenheden. Een sari is eigenlijk een enorme lap stof, die je op een bepaalde kunstige manier om je lichaam moet wikkelen. Er is slechts 1 goede manier, en de moeilijkheid is om het netjes te doen. Eerst wikkel je het om je benen heen als een rok (en irritant genoeg moet die tot op de grond hangen...), en vervolgens wordt de lap een soort omslagdoek om je bovenlichaam. Gelukkig voor mij (en voor andere beginnelingen hoop ik!) draag je kleding onder je sari. Normaal gesproken bestaat dit uit een rok of broekje en een heel kort strak shirtje dat tot net onder je boezem komt. Het is dus niet zo dat je helemaal naakt bent als je sari naar beneden valt...

Maar terug naar mijn verhaal: ik had een conferentie van mijn werk en ik besloot iedereen te verrassen door in traditionele kledij gekleed te gaan. Ik kon een sari van mijn kamergenote lenen en mijn Bengaalse moeder hielp me dat ding om mijn lijf te wikkelen. De avond ervoor had ik geoefend en het ging allemaal perfect, dus ik verwachtte geen moeilijkheden.

Vol vertrouwen liep ik dus op straat op weg naar de conferentie. Het was echter glad door de regen (en geloof me, dit was echt de EERSTE keer dat het had geregend hier die maand), en jawel hoor, ik gleed uit. Mijn sari zat nog goed, maar hij was wel vies. Ik nam toen maar een rikshaw met iemand anders die ook naar de conferentie ging en probeerde mezelf maar zo goed als het kon op te frissen. Het lukte redelijk, maar ik voelde me wel dom.

Maar al mijn collega’s reageerden heel leuk op mijn outfit en niemand was zo gemeen mij de bruine vlekken te wijzen. In plaats daarvan vertelden ze me dat ik er mooi uitzag en dat de sari de sexiest jurk voor een vrouw is. En dit kreeg ik werkelijk heel vaak te horen!

Het rare was nog dat ze deze complimenten de hele dag volhielden. Geloof me, na een paar uur zit dat ding echt niet meer zoals hij zat in het begin en voel je je er niet meer charmant in. Ik durfde soms gewoon niet op te staan uit angst dat mijn sari omlaag zou vallen en ik kon de hele dag ook niet naar de wc! Bovendien sleepte mijn rok van de sari over de grond toen ik naar huis ging, dus mijn outfit zal inderdaad wel slechter geworden zijn naarmate de dag vorderde.

Ik ben er nog steeds niet over uit of ik er echt leuk en sexy uitzag die dag (en de HELE dag), of dat mijn collega’s gewoon beleefd waren... Ik weet wel dat het een hele lange tijd gaat duren voordat ik me weer in zo’n ding durf te wagen...

liefs Annemieke

  • 03 Januari 2006 - 18:17

    Tineke:

    Haha wat een grappige avonturen maak je toch weer mee An! voel je je al aardig thuis daar?
    Dikke knuffel in ieder geval vanuit Amsterdam!

  • 04 Januari 2006 - 11:52

    Esther:

    Ha die An,

    Gelukkig nieuwjaar! Hoe was je nieuwjaar daar eigenlijk? Hier was het gezellig, wij zijn uit geweest in Utrecht. En we hebben de nieuwjaarsduik gedaan brrr. Ik heb alleen het handdoekje vastgehouden voor Camiel, pascal en Marlies maar goed... Veel plezier verder met alles en succes met je sari's!
    xx Esther

  • 05 Januari 2006 - 10:10

    Arende Tensen:

    Gelukkig Nieuwjaar!
    We hebben je wel gemist 1 januari bij je vader. veel plezier de komende tijd.
    groetjes uit Zeewolde

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annemieke

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 766
Totaal aantal bezoekers 50283

Voorgaande reizen:

20 April 2013 - 31 Augustus 2014

Wereldreis 2013 - ???

02 Februari 2005 - 06 Juni 2007

Eerdere reizen

Landen bezocht: