Busreizen in Flores.... - Reisverslag uit Surabaya, Indonesië van Annemieke - WaarBenJij.nu Busreizen in Flores.... - Reisverslag uit Surabaya, Indonesië van Annemieke - WaarBenJij.nu

Busreizen in Flores....

Door: Annemieke

Blijf op de hoogte en volg Annemieke

18 April 2005 | Indonesië, Surabaya

hallo!!!

Net een dagje terug van Flores en Sumbawa en het was geweldig!!! We hebben de driekleurig (turquoise, zwart & bruin) vulkanisch meren gezien, de komododraak, en traditionele dorpjes. Daarnaast naar de markt geweest en gegeten met/bij een Sumbawees gezin en aan de kust gesnorkeld en een dagje gedoken. Heel mooi, dolfijnen, een baby haai en een bijzondere (volgens mijn duikinstructeur) ghost pipe fish gezien! Maar de busreizen waren toch ook wel heel bijzonder....

In totaal hebben we ongeveer 20 uur in openbare bussen doorgebracht en dat was ook wel genoeg denk ik! Het gaat namelijk een beetje anders dan in Nederland. Ten eerste zijn er geen gepubliceerde prijzen, wat inhoudt dat je vaak bedonderd wordt (vooral als bule, =blanke, natuurlijk). Hoe weet je namelijk wat de prijs is?! 'Aardige' hoteleigenaars willen je uiteraard helpen, maar berekenen een leuke commissie (67 % bijvoorbeeld) voor zichzelf in de prijs door... Maar ja na een tijdje word je er handiger in en ik kan trots vertellen dat ik niet ELKE keer bedonderd ben!

Verder zijn twee blanke meisjes in een bus vol Indonesiers natuurlijk een geweldige attractie, vooral voor mannen. Ze willen allemaal naast (=tegen je aan) gaan zitten en als ze dat al niet doen, dan kijken ze wel naar je. We hadden een man die 8 uur van de 9-uur durende busreis naar ons aan het staren was... (en het andere uur sliep hij!)

Verder was ik al gewaarschuwd door mijn docent die uit Flores komt dat je op je tas moet letten in de bus. En nee, niet alleen vanwege diefstal, maar ook omdat inwoners van Flores niet gewend zijn aan busreizen (over kronkelende heuvelweggetjes). Dat houdt in dat gedurende elke reis er wel enkele mensen overgeven... Maar niemand kijkt er meer van op en het spul wordt gewoon uit het raam gegooid uiteraard!

Oh en als het regent, lekt de hele bus!

Tenslotte, vol is nooit vol. We zaten een keer in een bemo voor ongeveer 17 mensen, maar er zaten er wel 27 in (plus 1 kip) en bovenop aan de bus lag bagage en zaten/hingen nog eens 10/15 mensen. Het was erg knus.

Hoewel dit niet allemaal even positief klinkt misschien, was het ook wel leuk hoor! We hebben heel veel lol gehad om onze stalker en heel veel mensen waren ook erg vriendelijk in de bus. Bovendien is het landschap van Flores (en Sumbawa) adembenemend en daarnaast had de Indonesische muziek die steeds weer opnieuw (gedurende 6 uur) gedraaid werd in de bus ook wel wat!

Nou dit was het dan zo'n beetje, helaas ben ik nu weer in Surabaya, maar gelukkig heb ik bijna toetsweek (= veel vrije dagen) en de volgende langere trip staat gepland op 20 mei...

kus Annemieke

• 18 April 2005 - 14:25

Andrea:

Goh, het klinkt of je het echt naar je zin hebt daar, goed om te horen! Doet me eraan denken dat je ook over mij weer op de hoogte gesteld mag worden ;)

Tot mails dus, X Andrea

• 20 April 2005 - 19:21

Arende Tensen:

Hallo Annemieke, wat maak jij toch weer een aparte en soms ook rare dingen mee. Ik ben wel jaloers dat je dolfijnen hebt gezien schitterend lijkt het mij. Nu wat leuke berichtje van ons hier. Sasha het dochtertje van mirjam en bram is 10 april gedoopt in de heuvel doopjurk veel van de ooms, tantes,neven en nichten waren hierbij aanwezig. Dan zien we elkaar tenminste nog eens. Het is leuk om een paar foto\'s van je te zien. Ingrid had nog een nieuwtje misschien weet je dit inmiddels al maar zij is zwanger en wat blijkt mariska is dit ook en ze schelen een weer. Dus er is weer volop uitbreiding in de familie. Verder gaat het hier met ons goed. jan is helemaal blij want wel hebben sinds kort een schaap met 3 lammetjes in de wei welke hij graag uit school wat brokjes en oud brood brengt. Pieternel begint te lopen langs de bank en tafel. Alles gaat ze ontdekken stopcontacten, kasten niets is meer veilig bij haar maar welk leuk. Groetjes van ons allemaal en heb maar veel plezier

Arende